Gratis spill

Dette er et svært aktuelt tema, som jeg lengde har tenkt på å ta opp her på bloggen min. Man ser en utvikling i spillbransjen, der det nå dreier seg mest om å presse ut mest mulig penger av spillene, fremfor å faktisk lage det beste spillet. Jeg har stor forståelse for at spillbransjen må fornye seg og forandre forretningsmodellene ettersom markedet forandrer seg, men den trenden vi nå ser i form av at man kan laste ned spill gratis, men nærmest må betale for å bruke dem, er i mine øyne direkte forkastelig.

Det kommer ikke av at jeg er en fattig student (noe som da er tilfellet), for jeg betaler gjerne for spill, men ikke på den måten som enkelte spillutviklere vil ha deg til å gjøre. Her er det utviklerne av mobilspill som er verst – du har vel prøvd Candy Crush? Da vet du hva jeg mener med forsøk på ran – så ille er maset fra dette spillet om penger. En viss utvikler av en rekke storspill for konsoll og PC kan også føres opp på denne merittlisten, og uten å nevne navn så snakker jeg om et firma som kan forkortes med de to bokstavene E og A.

De dårlige eksemplene

For å illustrere problemet, fortsetter jeg å bruke Candy Crush som et eksempel. Det er tilsynelatende gratis, for det koster ingenting å laste ned og utgiverne reklamerer med at det er et gratisspill. Fair enough. Man laster det ned, blir avhengig og koser seg. Men så har man jaggu meg bare fem liv, og bruker man opp dem, så må man enten vente en halvtime eller nedspamme vennene på Facebook! Ingen av disse alternativene er veldig aktuelle, så da har man to valg: Avinstallere hele spillet eller bruke penger på å kjøpe liv.

Man bruker altså ekte penger på å kjøpe noe som ikke eksisterer. Du kjøper en dings som gjør at du klarer neste bane for 7 kroner. Du betaler altså for luft, noe som ikke gir deg noe, og du aldri får igjen. Og med over 400 baner – hvor mange kroner må du da betale hver gang du sitter fast? Det er rett og slett avskyelig, og en grov måte å utnytte svake mennesker på. Man kan ende med opp med å betale 500kr for et spill som Crandy Crush, som knapt er verdt en 50-lapp.

De gode eksemplene

Men det finnes også utviklere som gir ut gratisspill – som også har kjøp in-game – som løser problemet på en smertefri måte. Blizzard med sitt Hearthstone er et godt eksempel på dette. Spillet er gratis å laste ned, men gir deg muligheten til å kjøpe bedre kort, som igjen gjør at man kan komme seg raskere frem i spillet. Allikevel maser ikke spillet om at du må kjøpe noe, det gir deg rett og slett en mulighet til det dersom du ønsker det. Det er fullt mulig å utnytte spillet fullt ut uten å måtte betale for det.

Nettopp denne måten gjør at det føles greit. Man har at valg, og hvis man vil betale for å slippe å bygge seg opp, så er det greit. Man får noe igjen for det, og man blir behandlet med respekt. Way to go, Blizzard!